مروری بر سیستمهای مدیریت محتوا CMS

نگاه کوتاه

سامانه مدیریت محتوا (Content Management System)، نرم‌افزاری که به‌وسیلهٔ آن ساخت و نگهداری وب‌گاهها به شکلی ساده امکان‌پذیر می‌گردد.
سامانه مدیریت کد (Code Management System)، نرم‌افزاری برای بایگانی و نگهداری کد منبع نرم‌افزارها.
سامانه نظارت محاوره‌ای (Conversational Monitor System)، سیستم‌عامل محصول شرکت IBM.
سامانه نرم‌افزار مدیریت مرکزی (central managment software)معنایی که بیشتر در سیستم‌های حفاظتی و امنیتی تصدیق پیدا می‌کند که به منظور کنترل نرم‌افزاری چند نقطهٔ تحت حفاظت دوربین مداربسته در یک سیستم کامپیوتری به وسیله یک نرم افزارصورت می‌گیرد.

سامانه مدیریت محتوا
سامانه مدیریت محتوا (به انگلیسی: Content management system)، یک برنامه رایانه ای است که امکان انتشار، ویرایش و مدیریت محتوا، سازماندهی، حذف و همچنین نگهداری از طریق یک رابط مرکزی فراهم می کند. یک سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر تشکیل شده است:

نرم افزار مدیریت محتوا (CMA) که به مدیر محتوا یا نویسنده، که ممکن است دانش لازم در مورد زبان نشانه گزاری (HTML) را نداشته باشد، اجازه میدهد تا ایجاد، ویرایش و حذف محتوای یک وب سایت را بدون نیاز به تخصص یک وب‌مستر، مدیریت کند.

نرم افزار تحویل محتوا (CDA) که با تفسیر و استفاده از آن اطلاعات وب‌گاه را بروز رسانی می کند.

سامانه مدیریت محتوای وب
یک سیستم مدیریت محتوا (سیستم مدیریت محتوای وب) یک نرم افزار همراه و یا مستقل برای ایجاد، گسترش، مدیریت و ذخیره محتوا در صفحات وب است. محتوای وب سایت شامل متن، گرافیک، عکس، ویدئو، صدا و کد است که برای نمایش محتوا یا تعامل با کاربر استفاده می شود. مدیریت محتوا نقش زیادی در تجارت امروز دارد و پایه و اساس وبلاگ نویسی، انتشار مقالات، اخبار، توضیحات محصولات و … در وب سایت است.

تاریخچه
سامانه های مدیریت محتوا به صورت متن‌باز از سال ۱۹۹۰ پدیدار شدند. از مهم ترین سامانه های متن باز دنیا جوملا، وردپرس و دروپال می توان اشاره کرد. شما می توانید به راحتی یکی از سامانه های متن باز را روی فضای مجازی آپلود کرده و اقدام به طراحی سایت کنید.

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا یا CMS

ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوا ممکن است متفاوت با سایرین باشد ولی بیشتر آنها شامل انشار مبتنی بر وب، مدیریت قالب، کنترل نسخه، نمایه سازی محتوی، جستجو و بازیابی می باشند.

  • امکان انتشار مبنی بر وب به افراد اجازه می دهد تا با استفاده از یک یا مجموعه از قالب ها، که توسط سازمان تایید شده، اقدام به انتشار و ویرایش محتوا وب کنند.
  • امکان مدیریت قالب این اجازه را می دهد که اسناد شامل اسناد الکترونیکی و اسناد کاغذی اسکن شده به فرمت HTML یا قالب پرتابل (PDF) برای وب سایت تبدیل شوند.
  • مدیریت نسخه این امکان را فراهم می کند که محتوی به نسخه جدیدتر بروزرسانی یا نسخه های قبلی  بازگردانده شوند. مدیریت نسخه همچنین تمام تغییرات روی فایل ها که توسط افراد اعمال می شود را ثبت می کند.
  • ویژگی بعدی، نمایه سازی (indexing)، جستجو و بازیابی است. یک سیستم مدیریت محتوا، داده های داخل یک سازمان یا شاخص سازی می کند. که در نتیجه افراد میتوانند داده ها را از طریق سامانه بازیابی مدیریت محتوا با استفاده از کلمات کلیدی جستجو کنند.

چند سیستم مدیریت محتوا معروف

حال چند نمونه از معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا را معرفی می کنیم که افراد با استفاده از آنها می توانند اقدام به طراحی سایت مورد نیاز خود کنند.

  • WordPress : وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای ساده ولی قدرتمند است. وردپرس در ابتدا به عنوان یک سیستم وبلاگ نویسی ارائه شد و به آرامی محبوب شد و به محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا تبدیل شد.  سهولت در استفاده ، فروم ها و پشتیبانی گسترده، پلاگین های متنوع، مطابقت با استانداردهای سئو و بهینه سازی از جمله ویژگی های برجسته این سیستم مدیریت محتوا ست.
  • Drupal : دروپال یک سیستم مدیریت محتوای ماژولار با امکانات زیاد است که برای بسیاری از انواع وب سایت ها، اعم از وبلاگ شخصی کوچک تا سایت شرکتی بزرگ قابل استفاده است.  ایجاد محتوا با کنترل دسترسی انعطاف پذیر، پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف برای ویرایش محتوا، وجود تعداد زیادی ماژول متنوع ، قابلیت انعطاف پذیری برای هر نوع قالب ، طراحی سایت بر اساس تکنیک های سئو و بهینه سازی و قابلیت امنیت بالا از مهمترین ویژگی های دروپال است. انعطاف پذیری و امنیت بالا دروپال ، باعث شده تا وب سایتهای معتبری همچون کاخ سفید ، ناسا ، AOL و Yahoo Research این سیستم مدیریت محتوا را برای طراحی سایت انتخاب کنند.
  • Joomla : جوملا سیستم مدیریت محتوایی است که به شما امکان ساخت و طراحی سایت ها و برنامه های آنلاین قدرتمند را می دهد. بسیاری از ویژگی ها مثل کاربری آسان و قابلیت توسعه ، جوملا را به یکی از بهترین نرم افزار ایجاد وب سایت، تبدیل کرده است. فروم و پشتیانی قوی از دیگر مزایای سیستم مدیریت محتوای جوملا محسوب می شود.
رئوس مطالب

سطح بندی اطلاعات بر اساس گروه های کاربری – شیوه ذخیره سازی اطلاعات در CMS – ویژه گیهای سیستمهای مدیریت محتوا – مزایای استفاده از سیستم مدیریت محتوا نسبت به طراحی سایت اختصاصی – انواع سیستمهای مدیریت محتوا – مقیاس بزرگی وب سایت – انواع CMS از لحاظ نرم افزاری – دوبخش اصلی یک CMS – خصوصیات سیستمهای مدیریت محتوا معتبر – اهداف استفاده از CMS – سئوالاتی که قبل از ایجاد یک CMS باید پرسید؟ – مشکلات سیستمهای نگهدارنده اسناد (سیستمهای قدیمی تر از جوملا) – Sharepoint – امکانات Sharepoint – مزیتهای اصلی Sharepoint – موتورهای جستجوگر Search Engine – اصطلاحات ومفاهیم موتورهای جستجوگر – نحوه کار موتور جستجوگر – انواع موتورهای جستجو – تکنیک های بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر – SEO – پورتال Portal – ویژه گیهای پورتال – انواع پورتال

پاسخ

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد علامت گذاری شده اند *
شما میتوانید از کدهای HTML استفاده کنید <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>