نگاه کوتاه
بر اساس تعریف فیلیپ کاتلر، مدیریت بازاریابی عبارت است از فرایند برنامهریزی و اجرای پندار توزیع ایده، کالا و خدمات به قصد انجام مبادلاتی که به تامین اهداف انفرادی و سازمانی منجر گردد. برخلاف استنباط سطحی رایج، که مفهوم بازاریابی را ایجاد تقاضا برای محصول میداند، بازاریابی به طیف وسیعی از فعالیتها اطلاق میگردد که از تحقیقات بازاریابی، برنامهریزی، اجرا و کنترل تقاضا تشکیل شده است. مدیر بازاریابی، در چارچوب برنامهی بازاریابی، در مورد بازارهای هدف، تولید کالای جدید، قیمتگذاری، کانالهای توزیع کالا، ارتباطات، برندسازی و تبلیغات، فعالیت های لازم برای رسیدن به اهداف سازمانی را ساماندهی و هدایت میکند. [۲] همانطور که از تعریف برمی آید، بازاریابی امری ست که در جهت برنامه ریزی نحوه حضور در بازارهای هدفگیری شده برای محصولات/خدماتنقشی پررنگتر ایفا می کند. اما باید توجه داشته باشیم، امر برنامه ریزی کردن صرفاً نوشتن چند بند از وظایف و مشخص کردن زمان انجام آنها نیست، بلکه وجود یک تیم اجرایی قوی در این زمینه بسیار مهم است. البته می توان به این نکته نیز اشاره کرد که وجود تیم هایی که میزان فاصله سازمان یا یک واحد خاص را با ارائه گزارش های دوره ای و مدیریتی مورد بررسی قرار می دهند نیز حائز اهمیت است. به روشنی از تعاریف بالا مشخص است، واحد بازاریابی کاری فراتر از فروش و جذب مشتری دارد. و این دو بخش کوچکی از کارهای عمده واحد بازاریابی محسوب می شود.
رئوس مطالب
بازاریابی جدید از نظر فیلیپ کاتلر -نیازها و خواسته ها – مبادله در تعریف بازاریابی – تعریف بازار و اندازه بازار – ابعاد گوناگون مارکتینگ – بازارگرائی – بازارشناسی – بازارسازی – بازارگردی – آمیخته بازاریابی – بازارسنجی – بازارداری و بازارگرمی – مدیریت بازاریابی – انواع تقاضا – تقاضای منفی و بازاریابی تبدیلی – تقاضای پنهان – گرایش محصول در فلسفه مدیریت بازاریابی – گرایش فروش – گرایش بازاریابی – مهمترین اجزای سیستم بازار – فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده – عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری – عوامل مربوط به آمیخته بازاریابی – راه های کسب موفقیت در بازاریابی الکترونیکی – اصول افزایش فروش در اینترنت – راه های موثر درکاهش هزینه کسب و کار – چارچوب کلی نوشتن برنامه بازاریابی – ابعاد مختلف پژوهشهای بازاریابی – انواع محیط در بازاریابی الکترونیکی – مدیریت زنجیره تأمین – نقش موثر سیستم های اطلاعاتی در فرایند های رقابتی بازار – ویژگی های مهم یک میزبان خوب – جنبه های قوانین حقوقی در طراحی سایتهای تجارت الکترونیک – راهبردهای تبلیغی در سایتها – برند سازی در کسب و کار